راه و رسم رشد کسب و کار​​​​​​​ با کمک تبلیغات

پله ی اول

شناخت موضوع کسب و کار

​اکثر کسب و کارهایی که مشغول به فعالیت هستند به دو دسته ی فروش محصول و فروش خدمات ( کسب و کارهای خدماتی ) تقسیم می شوند.
اینکه شما در کدام یک از این دسته ها قرار داشته باشید ، مشخص می کند که برای مدیریت کسب و کار و بازاریابی چه کارهایی را باید انجام دهید.

پله ی دوم

شناخت مخاطبین کسب و کار 

شناخت مخاطب نیز موضوعی بسیار مهم در نحوه ی برخورد و مدیریت کسب و کار و بازاریابی شما می باشد.
مخاطبین می توانند به طور کلی با توجه به چند ویژگی تقسیم بندی شوند :
+موقعیت جغرافیایی
+محدوده ی سنی
+علایق
+نیاز های واقعی
+وضعیت اقتصادی
+مجرد یا متاهل بودن
+میزان تحصیلات
+سرگرمی های مورد علاقه
​​​​​​​و...
بعد از مشخص شدن این ویژگی ها و دسته بندی مخاطبین شما می توانید به درست ترین شکل ممکن برای تمام جزئیات کسب و کارتان برنامه ریزی کنید.

پس از مشخص شدن موضوع کلی کسب و کار و مخاطبان می توانیم به معرفی روش های رشد و توسعه بپردازیم.

کسب و کارهای خدماتی
کسب و کارهای فروشگاهی

برای مشاهده راهنما رشد کسب و کار به نسبت موضوع کاری خود روی یکی از این دکمه کلیک کنید.

کسب و کارهای خدماتی

این نوع کسب و کارها با ارائه خدمات و رفع نیاز مشتریان از این طریغ درآمد کسب می کنند.

کسب و کارهای فروشگاهی

این نوع کسب و کارها با ارائه محصولات متناسب با نیاز افراد به کسب درآمد می پردازند.

توضیحات کلی

هر کسب و کاری فارغ از موضوع کاری اش ، برای زنده ماندن و رشد کردن به مخاطبانی نیاز دارد که به محصولات و خدماتش علاقه مند باشند و به طور مستمر از آنها خرید کنند.
بازاریابی و تبلیغات همواره همراه همیشگی کسب و کارها در جذب این مخاطبان است.
اما روش های جذب مخاطب برای هر کسب و کار بسته به عنوان فعالیت و مخاطبانش تفاوت دارد.از این رو در این مقاله با تفکیک موضوعات مختلف کسب و کار  راه های مناسب برای بازاریابی و تبلیغات هر یک از دسته بندی ها را بررسی کرده ایم.

کسب و کارهای خدماتی

چه کار خود را تازه آغاز کرده باشید چه با سابقه باشید ، نیاز است برای جذب مخاطب به سمت کسب و کارتان ،خود را بشناسانید و آگاهی مناسبی از انواع خدمات و مزایای خود به آنها بدهید.این کار باعث جذب مشتریان بالقوه یا مخاطبین علاقه مند به دریافت خدمات از شما خواهد شد.

روش های تبلیغاتی متناسب کسب و کارهای خدماتی :

تبلیغات محیطی

بیلبورد های تبلیغاتی : با توجه به مخاطبین عام این دسته از کسب و کار ها اگر توانایی مالی انجام این روش تبلیغاتی را دارید خوب است از بیلبورد ها برای جذب مشتری اقدام کنید.مخصوصا اگر جدیدا در یک منطقه شروع به کار کرده اید.
در این صورت حداقل یکبار اکثر افرادی که در اطراف محل کار شما در رفت و آمد هستند با برند و خدمات شما آشنا خواهند شد و در صورت نیاز به شما مراجعه خواهند کرد.

بروشور های تبلیغاتی : شما می توانید با توزیع بروشور های تبلیغاتی در محل هایی که مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند به معرفی کسب و کار خود بپردازید. مثلا اگر خدمات پزشکی ارائه می دهید داروخانه ها می تواند محل مناسبی برای این امر باشد.
بروشور تبلیغاتی برای حضور حرفه ای ، متمایز و درخشان شما بسیار مناسب است و جایگاه کسب و کار شما را به طرز چشم گیری افزایش می دهد.
طراحی بروشور تبلیغاتی زیبا و جذاب و هماهنگ با هویت بصری سازمانتان که به طور کامل خدمات ، نمونه کار ، نحوه ی ارائه خدمات و مزیت هایتان را توضیح داده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای دریافت مشاوره و مشاهده نمونه کارهای چاپ بروشور تبلیغاتی و طراحی بروشور تبلیغاتی
روی لینک کلیک کنید.

تراکت تبلیغاتی : یکی از روشهای مناسب و البته به صرفه که می تواند شما را مستقیم به مخاطبان هدفتان برساند تراکت تبلیغاتی است.
پخش تراکت تبلیغاتی باید به صورت مستمر و منظم انجام شود تا تأثیر خود را بگذارد و مخاطب با نام شما آشنا شده و به یاد بسپارد.
مانند بروشور تبلیغاتی محل و شیوه پخش هم بسیار مهم است. به طور مثال قرار دادن تراکت تبلیغاتی یه سالن زیبایی پشت برف پاکن خودرو ها روش صحیحی نیست و بهتر است مثلا در باشگاه های زنانه اقدام به پخش آن کرد اما در مقابل پشت برف پاکن خودرو ها محل مناسبی برای تراکت تبلیغاتی کسب و کار های فعال در حوزه خودرو می باشد.
مثل شرکت کارنامه که برای معرفی خود از این روش استفاده کرد

برای دریافت مشاوره و مشاهده نمونه کارهای چاپ تراکت تبلیغاتی خاص و جذاب روی لینک کلیک کنید.​​​​​​​

تبلیغات در سایتهای آگهی : روش تبلیغاتی رایگانی که آورده ی زیادی برای شما خواهد داشت.
تبلیغات در سایت های رایگان آگهی و یا سایت های مرتبط به موضوع کاریتان بسیار کاربردی است.
​​​​​​​

تولید محتوا در فضای اینترنتی : می توان گفت کسب و کارهای خدماتی برای جذب مخاطب و افزایش تاثیر تبلیغات خود محکوم به استفاده از این روش بازاریابی دارند.زیرا مخاطبان بعد از آشنایی کلی با برند کسب و کارتان از طریق تبلیغات به رسانه هایی که در آن ها حضور دارید مراجعه خواهند کرد ؛ تا از صحت نحوه ی کار و خدماتتان مطمئن شوند.
این رسانه می تواند سایت ، وبلاگ و پیج اینستاگرام و ... باشد.
اگر تولید محتوای مناسب با هویت بصری جذاب و زیبا برای جلب اعتماد مخاطب خود نداشته باشید ، شانس کمی برای جذب مشتریان بالقوه دارید.

انجام این کار به حضور افراد متخصص در زمینه تولید محتوا نیاز دارد تا بدون وقفه و به طور منظم تولید محتوا انجام گرفته و از این طریق شما بتوانید به مخاطبان هدف خود نزدیک شده و هم مخاطبان دیگری که از راه های دیگر به رسانه ی شما می رسند را جذب کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ی طراحی سایت و تولید محتوا روی لینک کلیک کنید.

​​​​​​​

بازاریابی از طریق پیامک

بازاریابی از طریق پیامک برای ایجاد علاقه مندی و ترغیب مخاطبین شما به استفاده از خدماتتان موثر خواهد بود.
بهتر است متن پیامک کوتاه باشد و در خط اول پیامک ه معرفی مزیت ها تخفیف ها و شگفاته ها بپردازید.

بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی ایمیلی از چند جهت نسبت به بازاریابی از طریق پیامک بهتر است.شما می توانید با ارسال مقاله های آموزشی از طریق ایمیل در ذهن مخاطب بیشتر در جایگاه یک مشاور ظاهر شوید تا یک فروشنده.این اتفاق موجب افزایش اعتماد مخاطبین به برند شما و در نتیجه افزایش فروش شما خواهد شد.
همچینین می توانید از طریق ایمیل به شکل جذاب با ارسال تصاویر ، مخاطبانتان را از تخفیف ها یا جشنواره های خود آگاه سازید و این مزیت هم موجب افزایش جذب مخاطب به سمت پیام شما خواهد شد.


اگر مخاطبین شما خاص هستند این بخش را مطالعه کنید

اگر در دسته ی کسب و کارهای خدماتی هستید اما مخاطبان خاص دارید.بهتر است در ابتدا مخاطبان خود را به  طور کامل از هر لحاظ بررسی و دسته بندی کنید.( در بخش اول اشاره ی کوچکی به شناخت مخاطب کردیم.)
حال با توجه به نیاز ها ، علایق ، موقعیت جغرافیایی و مکان هایی که بیشتر حضور دارند ، نوع تبلیغات خود را انتخاب کنید.



​​​​​​​

روش های افزایش مخاطب در اینترنت:

کسب و کارهای فروشگاهی

​مخاطبان همه ی کسب و کارها یک ویژگی مشترک دارد ، آن هم اینکه باید در مرحله ی اول اعتمادشان به برند مد نظرشان جلب شود.
این اتفاق با روشهایی که در قسمت قبل گفته شد اتفاق خواهد افتاد اما در چند مورد نوع رفتار ، تبلیغات و بازاریابی کسب و کارهای فروشگاهی تفاوت وجود دارد.
در ادامه با ما همراه باشید.
​​​​​​​

فروشگاه های فیزیکی : منظور از فروشگاه های فیزیکی ، فروشگاه هایی هستند که در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند و مشتریان آنها محدود به موقعیت جغرافیایی آنهاست.

ابزارهایی برای یادآوری فروشگاهتان به مشتریان :

بگ شاپ ( کیسه و پارچه ای ، نایلون و... )

یکی از پر مصرف ترین ابزار هایی که فروشگاه ها استفاده می کنند ، بگ شاپ ها هستن.این ابزار که نگهدارنده ی محصولاتتان است ، می تواند منقوش به نام و اطلاعات تماس شما باشد و اینگونه یادآور محصول و نام فروشگاه برای مشتریانتان و معرف شما باشد.همچنین این ابزار به شما برای ساخت برند کمک خواهد کرد.پس تا جای ممکن سعی کنید برای جلب نظر دوباره ی مخاطبانتان از بگ شاپ های مرغوب و جذاب استفاده کنید که یادآور کیفیت محصولات و برند شما باشد. 

کارت ویزیت :
کارت ویزیت هم یکی از ابزار هایی است که می توانید از آن برای یادآوری خود به مشتری استفاده کنید.یادتان باشد کارت ویزیتی را برای خود انتخاب کنید که طراحی چشم گیر، جذاب و همسان با هویت بصری فروشگاهتان باشد و علاوه بر جذابیت دارای ضخامت و ماندگاری بالا نیز باشد.

برای مشاهده ی انواع کارت ویزیت و ثبت سفارش روی لینک کلیک کنید.

ابزارهایی که فروشگاه های اینترنتی نیاز دارند:

اگر می خواهید جایگاه فروشگاه خود را ذهن مشتریان ارزشمند و قابل اعتماد جا بیندازید بهتر است یک هویت یکپارچه از برند خود را در بسته بندی به نمایش بگذارید.
این اتفاق را می توانید با انجام کارهای زیر رقم بزنید.


جعبه ی بسته بندی:
جعبه هایی که برای بسته بندی محصولاتتان استفاده می کنید باید مرغوب و با کیفیت باشند تا بتوانند از محصول شما به بهترین نحو محافظت کنند و در نهایت برای جذاب تر شدن بست بندی خود میتوانید از ترفند های مختلف چاپی بهره بگیرید.

لیبل :
به چند شکل میتوانید از لیبل برای بسته بندی محصولاتتان استتفاده کنید:
*برای بستن درِ بسته بندی ها
*برای درج اطلاعات برندتان روی ظرف محصولات
*درج گارانتی محصول
*درج کد تخفیف برای چسباندن روی بسته بندی
و...

اتیکت :
با چاپ اتیکت می توانید محصولتان را حرفه ای و متمایز در معرض دید مخاطبین قرار دهید.معرفی برند و مشخصات محصول از وظایف اتیکت است.
با طراحی خاص و اختصاصی اتیکت برای محصولاتتان میتوانید یک هویت مستقل به محصولاتتان بدهید.

برای مشاهده ی نمونه کار و ثبت سفارش روی لینک کلیک کنید.

کارت تخفیف :
برای ترغیب مشتریانتان به خرید بعدی از شما ، بهترین کار چاپ کارت تخفیف است.چاپ این کارت ها بر روی برش مربعی و دایره ای میتواند بسیار جذاب باشد.در برش های خاص و دلخواه شما نیز اجرای کارت تخفیف قابل اجرا است.

برای استعلام قیمت و ثبت سفارش روی لینک کلیک کنید.


​​​​​​​

ابزارهایی برای تبلیغات فروشگاه های فیزیکی:

چاپ تراکت :
همانطور که گفته شد عموما فروشگاه های فیزیکی مشتریانی محدود به اطراف موقعیت جغرافیایی خود دارند.
پس بهتر است برای تبلیغات خود از ابزار های دقیقی مثل تراکت استفاده کنند.

چند نکته درباره تبلیغات با تراکت :
1.سعی کنید برای تراکت خود عنوان جذابی در نظر بگیرید؛
2.با اجرای برش خاص و جذاب نسبت به سایر رقبا متمایز باشید ( برای مشاهده تراکت خاص روی لینک کلیک کنید
3.طراحی و ترکیب بندی طرح به نحوی باشد که مخاطب در نگاه اول موضوع کار شما را متوجه شود؛
4.برای افزایش جذابیت تراکت ، مخاطبان خود را دسته بندی و هر بار بخش خاصی را برای تبلیغات خود هدف بگیرید ( مثلا پوشاک اسپرت مخصوص پسران جوان )

برای مطالعه " کدام تراکت برای کسب و کارم مناسب است؟ " روی لینک کلیلک کنید.

بیلبورد تبلیغاتی:
یا در وسعت بزرگتر در نزدیکی محل فروشگاه خود ، بیلبورد مناسب انتخاب کرده بر روی آن تبلیغات خود را درج کنید.تا تمامی افرادی که در اطراف محل کارتان در رفت و آمد هستند را به سوی خود جذب نمایید.

​​​​​​​

افزایش فروش فروشگاه های فیزیکی:

برای اینکه تنها به مشتریان اطراف موقعیت جغرافیایی خود محدود نباشید می توانید از روشهای زیر بهره بگیرید.

تولید محتوا در اینستاگرام :
دلیلی که در اولین بخش به این کار اشاره شد رایگان بودن و در دسترس بودن برنامه اینستاگرام هم برای مشتری و هم برای شما است.
شما می توانید با تولید محتوا در اینستاگرام  به مشتریان بیشتری معرفی شوید و فروش خود را افزایش دهید.اما این اتفاق به راحتی ایجاد یک صفحه و پست کردن چند عکس از محصولاتتان نیست بلکه تولید محتوای با کیفیت و جذاب و همچنین استمرار در این کار موجب افزایش مخاطبان و در نتیجه افزایش مشتریان خواهد شد.

طراحی هویت بصری :
جلب اعتماد ، ایجاد ارزش و افزایش اعتبار برای پیج های فروشگاهی که  اعتماد مخاطبان از اساس بقای آن ها است با طراحی هویت بصری یکپارچه و حرفه ای امکان پذیر است.
همانطور در بخش های قبلی گفته شد هر چقدر هویت سازمانتان ( لوگو ، کاور پستها ، اسلایدر سایت ، ست ادری و...) در رسانه های مختلف یکپارچه باشد ، نشان از ارزش و اعتبار برند شما می دهد.
نکاتی که باید در طراحی هویت بصری رعایت شود اعم از طراحی ساده و در عین حال گویا ، رنگ بندی جذاب و مناسب با موضوع کاری شما و چیدمان لی اوت جذاب و ساده می باشد.

برای مشاهده نمونه کار و دریافت مشاوره در خصوص تولید محتوا و طراحی هویت بصری روی لینک کلیک کنید.
​​​​​​​

عکاسی صنعتی :

وقتی فروشگاه شما وارد بستر اینترنت می شود ، با مخاطبانی متفاوت از فضای فیزیکی مواجه خواهد شد.در فضای مجازی برای جلب نظر و اعتماد مخاطبان نیاز است تا اطلاعات دقیقی از محصولات خود قرار دهید تا مخاطب کاملا در جریان محصولی که خریداری می کند قرار بگیرد.
عکاسی حرفه ای از محصولات که جزئیاتی دقیق از محصولاتتان را به نمایش بگذارد ، موجب جلب اعتماد مخاطب و ایجاد جذابیت بصری برای پیج اینستاگرام و یا سایتتان می گردد و فروش شما را افزایش می دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با عکاسی صنعتی روی لینک کلیک کنید.


طراحی سایت فروشگاهی :
در عصر حاضر مخصوصا در این دوران که در شرایط بیماری کرونا هستیم ، مخاطبان زیادی به خرید اینترنتی روی آورده اند.برای هدایت این مخاطبان به سمت فروشگاه لازم است یک بستر آنلاین ساخته شود.این بستر سایت فروشگاهی شماست.
طراحی سایتی جذاب و حرفه ای که مخاطبان را بدون ایجاد حس سردرگمی به سمت محصول مورد نظرشان هدایت کند همان کاری است که باعث افزایش چندین برابری فروشتان خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ی طراحی سایت و انواع آن روی لینک کلیک کنید.

بهینه سازی سئو :
بعد از طراحی سایت مناسب ، برای هدایت صحیح مخاطبان هدفتان نیاز است سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شود.تا مخاطب به هنگام جستجو کلمه ی کلیدی مرتبط به موضوع کاری شما در سه لینک اول سایت شما را مشاهده کنند.

هدف بهینه سازی سایت برای افزایش ترافیک سایت ، بهبود رتبه ی سایت شما ، افزایش فروش می باشد.

بازاریابی از طریق پیامک :
یکی از ابزار های مهم برای بازگشت مشتریان به فروشگاه ، ارسال پیامک هایی است که حاوی تخفیف های شگفت انگیز و جذاب هستند.اما حتما به یاد داشته باشید در ارسال پیامک زیاده روی نکنید تا باعث ایجاد مزاحمت برای مخاطبانتان نشود.
البته همچنین همیشه متن درون پیامک نباید درباره ی تخفیف هایی که قرار می دهید باشد بلکه می توانید از این روش برای گفتن مزیت ها و ارزش های کسب و کارتان بهره بگیرید.

روش های تبلیغاتی فروشگاه های اینترنتی
برای تبلیغات با هر وسعت و موضوع کاری باید ابتدا هدف و مخاطبین تبلیغات به طور دقیق مشخص شود.بعد از مشخص شدن این موارد باید برای انتخاب روش تبلیغاتی مناسب اقدام کرد.
مخاطبین فروشگاه های اینترنتی از طریق جستجو در اینترنت و یا اینستاگرام آنها را پیدا می کنند.پس به طور معمول برای جذب این مخاطبان باید در بستر اینترنت تبلیغات را انجام بدهند.


انواع روش های تبلیغات اینترنتی 

انواع روش های تبلیغات اینترنتی شامل تبلیغات همسان ، تبلیغات بنری ، تبلیغات شبکه های اجتماعی ، تبلیغات ریمارکتینگ ، ایمیل مارکتینگ ، تبلیغات ویدئویی ، تبلیغات اپلیکیشنی و تبلیغ بازاریابی موتوهای جستجو ( با یکی از ابزار های کاربردی مثل گوگل ادز ) می باشد.
نحوه ی پرداخت شما برای هر یک از تبلیغات بر اساس تعداد کلیک یا تعداد ارسال تبلیغ محاسبه می گردد.


حتما برای انتخاب بهترین روش برای تبلیغات اینترنتی از متخصصان سایت های ارائه دهنده ی تبلیغات مشاوره بگیرید تا متناسب با مخاطبان و موضوع کاری تان بهترین نتیجه برایتان حاصل گردد.

در نهایت باید بگوییم رشد یک کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد و تبلیغ یکی از آن عوامل است . همیشه بودجه ای برای تبلیغات خود در نظر بگیرید و در دوران رکود هزینه بیشتری برای آن بکنید. 
این مقاله با زبانی ساده سعی داشت تا به ارائه ی نکاتی برای افزایش بازخورد تبلیغات و در نتیجه افزایش فروش و رشد کسب و کارتان بپردازد.
امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود.

نویسنده : گروه نویسندگان کانون تبلیغاتی هیلاج